خبرگزاری ایسنا: هراز گاهی اخباری درباره تجمع مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی درون مقابل مجلس شورای اسلامـی به منظور استخدام درون آموزش و پرورش منتشر مـی‌شود کـه ظاهرا این اعتراضات بی نتیجه هم نمانده و نمایندگان مجلس را بر آن داشته که تا در چند سال اخیر با تصویب قوانینی بـه استخدام و تثبیت جایگاه شغلی این افراد درون آموزش و پرورش کمک کنند.
به گزارش ایسنا، سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی درون سال ۸۸ تصویب شد و از آن زمان چند اصلاحیـه و تکمله بـه آن خورده است. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت درون سال ۸۸، بـه موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف بـه جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد و از سوی آموزش و پرورش بـه اجرا درآمد.
از جمله اصلاحیـه‌های یـاد شده درون دوسال اخیر مـی‌توان بـه مصوبات مرداد ماه ۹۴ و شـهریورماه ۹۵ مبنی بر جذب مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی بـه عنوان نیروی حق التدریس بدون الزام استخدامـی اشاره کرد. سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت اخیرا نیز نمایندگان مجددا بر عملیـاتی شدن دو مصوبه یـادشده تاکید د و در روز ۲۹ فروردین ماه امسال یک فوریت طرح «تعیین تکلیف استخدامـی معلمان حق‌التدریسی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی» درون وزارت آموزش و پرورش با موافقت نمایندگان بـه تصویب رسید.
بر این اساس درون صورت موافقت مجلس با جزئیـات این طرح، دولت مکلف مـی‌شود حداکثر ظرف مدت یک‌ سال کلیـه نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون و همچنین آموزش دهندگان نـهضت سواد آموزی را بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدامـی بـه استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد. در  مصوبه دوماه اخیر مجلس بحث استخدام قطعی آموزش دهندگان و معلمان حق التدریس مطرح  شده هست و ماده ۱۷ دولت را موظف کرده افراد با طی دوره آموزشی شش ماهه بدون نیـاز بـه شرکت درون آزمون استخدام شوند.
در همـین راستا علی باقرزاده رییس سازمان نـهضت سوادآموزی با بیـان اینکه درون واقع طرح الحاق یک ماده بـه قانون تعیین تکلیف کـه به عنوان “ماده ۱۷ مکرر” نامـیده شده هست ترکیبی از دو قانون مصوب قبلی هست مـی‌گوید: سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت براساس این طرح دولت موظف هست دو قانون  را با شرایط جدید و حداکثر ظرف مدت یکسال اجرایی کند. آنچه از روح طرح پیشنـهادی استنباط مـی شود این هست که گروه های چهارگانـه یعنی آموزش دهنده های نـهضت سوادآموزی کـه در فاصله سال های ۷۹ که تا پایـان ۹۱ با سوادآموزی همکاری کرده اند، مربیـان پیش دبستانی کـه با ابلاغ آموزش و پرورش بـه کارگیری شده، همچنین نیروهای حق التدریس غیرمستمر و نیروهای خرید خدمات آموزشی کـه اطلاعات مربوط بـه آن ها درون سیستم وجود دارد، مشمول تبدیل وضعیت و استخدام هستند و دولت موظف هست ظرف یکسال همـه آنـها را تبدیل وضعیت کند.
ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی موافقان و مخالفان سرسختی درون مجلس و دولت دارد و در حالی کـه احمدی لاشکی، نماینده مجلس درباره این قانون مـی‌گوید «در حق معلم حق التدریسی کـه همانند معلم رسمـی درون کلاس درس زحمت مـی‌کشد نباید اجحاف کرد. حتما ابتدای را کـه زحمت کشیده و ۱۰ سال درون کلاس شما بوده را تعیین تکلیف کنید. »،  محمود مـهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیـان بر لزوم دارا بودن صلاحیت حرفه‌ای افرادی کـه مـی‌خواهند وارد آموزش و پرورش شوند تاکید مـی‌کند و معتقد است: « حتما اجازه دهید آموزش و پرورش کشور از قبل قوانینی کـه ایجاب مـی‌کند افراد پیش از آنکه صلاحیت حرفه ای شان احراز شود جذب کنیم، دور بماند.  آزمون صلاحیت حرفه‌ای حتما پیش شرط ورود بـه آموزش و پرورش قرار بگیرد، از مجلس شورای اسلامـی درخواست مـی‌کنیم اجازه دهد و مصوب کند حتی به منظور متعهدان دبیری هم آزمون صلاحیت برگزار کنیم. اجازه ندهید درون کلاس‌ها را بـه رویـانی باز کنیم کـه صلاحیت لازم را ندارند.»
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس دلایل خود را به منظور تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و نـهضتی‌ها دارند و احمدی لاشکی درباره علت این تصیم و لزوم اجرای آن مـی‌گوید: اگر معلمـی  ۱۰ سال درون کلاس درس باشد اما لایق نباشد ما خیـانت کردیم. اما اگر آن معلم را بـه دوره‌های ضمن خدمت فرستادیم و آموزش دادیم دیگر نمـی‌توانیم بگوییم دانش‌آموز درون این سیستم فدا شده هست و کم‌کاری کرده‌ایم. درون سال ۹۴ از آموزش و پرورش خواستیم آمار نیروهای پیش دبستانی را بدهد و آنـها اعلام د ۲۸ هزار نیرو داریم کـه ۲۲هزار نفر حائز شرایط بودند و ۱۶ هزار نفر نیز با شاخصه‌هایی بـه صورت حق التدریس جذب شدند. از مسئولان وزارتخانـه یک نفر آمار مشولان را ۳۰ هزار نفر و یک نفر آمار را ۴۰ هزار نفر اعلام مـی‌کند و این تناقض آماری، اشکال کار است.
احمدی لاشکی ادامـه مـی‌دهد: اگر قرار هست در سال جدید ۱۵ هزار نیروی جدید جذب کنید، ابتدا این موضوع را تعیین تکلیف کنید کـه آیـا به منظور نظام بد نیست کـه در شرایط برابر تدریس و به عنوان مثال درون سه کلاس درس درون یک مدرسه، یک معلم  رسمـی، یک معلم حق التدریس و یک آموزشیـار نـهضت کـه جذب شده درون حقوق و مزایـا متفاوت باشند؟ این درون شان نظام نیست. درون حق معلم حق التدریسی کـه همانند معلم رسمـی درون کلاس درس زحمت مـی کشد نباید اجحاف کرد. حتما ابتدای را کـه زحمت کشیده و ۱۰ سال درون کلاس شما بوده را تعیین تکلیف کنید.
اما چهاربند رییس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی از قانون یـادشده انتقاد مـی‌کند و معتقد هست همـه افرادی کـه قرار هست وارد آموزش و پرورش شوند حتما در آزمون استخدامـی شرکت کنند و نباید تفاوتی به منظور افراد قائل شد.
وی با بیـان اینکه این قانون درون سال ۸۸ تصویب شد و از آن زمان هشت اصلاحیـه و تکمله بـه آن خورده کـه بی سابقه هست مـی‌گوید: درون سال ۸۸، بـه موجب این قانون آموزش و پرورش مکلف بـه جذب نیروهای حق التدریس آزاد شد کـه این امر درون آن سال انجام شد. درون سال ۹۴، یک تبصره بـه این قانون اضافه شد کـه بر اساس آن حتما مربیـان پیش دبستانی هم بـه صورت حق التدریس جذب مـی شدند؛ البته الزامـی به منظور استخدام آنـها درون قانون قید نشده بود. درون شـهریور سال ۹۵، تبصره دیگری اضافه شد کـه آموزش و پرورش را مکلف مـی کرد تعداد دیگری از مربیـان پیش دبستانی و آموزشیـاران نـهضت سوادآموزی را درون رسته های شغلی دیگر بکارگیری کند.
چهاربند درباره آمارهای مشمولان هم توضیحاتی دارد و مـی‌گوید: شمار مشمولان تبصره ماده ۱۷ بالغ بر۴۰ هزار نفر نیرش دبستانی بود کـه ۲۲ هزار نفر از نیروهای پیش دبستانی قبلا بـه صورت حق التدریس جذب شدند اما اکنون طرح یک فوریتی تصویب شده کـه در آن آمده هست این افراد حتما بدون هیچ آزمونی استخدام شوند کـه مغایرت‌هایی با قانون اساسی و برنامـه ششم توسعه و عدالت استخدامـی دارد. چالش دیگر این هست که اگر این نیروها همـه از پیش دبستانی بـه دبستان بروند، تکلیف دوره پیش دبستانی چه مـی شود؟ و اینکه اگر بخواهیم به منظور دوره پیش دبستانی مجدد نیروی خرید خدمات بگیریم، آنـها هم سال بعد مدعی استخدام مـی‌شوند.
رییس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش اضافه مـی‌کند: برخلاف اظهارات آقای احمدی لاشکی مشکل آماری نداریم. درون بخشی مشکل داریم کـه برخی بر مبنای خوداظهاری خود را مشمول قانون مـی دانند و بر آن اصرار مـی‌کنند.
وی بر ضرورت شرکت این افراد درون آزمون استخدامـی تاکید مـی کند و در واکنش بـه اینکه بسیـاری از این نیروهای پیش دبستانی سابقه بالای ۱۰ سال خدمت دارند و به دلیل بالارفتن سن نمـی‌توانند درون آزمون‌های استخدامـی کـه شرط سنی دارند شرکت کنند مـی‌گوید: عنوان این قانون، تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و پیش دبستانی بوده هست که پیش دبستانی ها تعیین تکلیف شدند و در همان قانون آمده هست این افراد مـی‌توانند درون آزمون استخدامـی با لحاظ امتیـازاتی شرکت کنند.
رییس مرکز برنامـه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درون واکنش بـه سابقه بالای خدمت برخی از این افراد مـی‌گوید: امکان ندارد این افراد بیش از دو سال سابقه حق‌التدریسی درون دبستان داشته باشند. همـه نیروهای پیش دبستانی ماقبل سال ۹۱ جذب شده بودند و تا سال ۹۴ درون هیچ کجای کشور یک نفر حق التدریس آزاد نداشتیم. حتی اگری بـه هر علتی جذب نمـی شد این امکان را داشت کـه به دیوان عدالت اداری برود و حکم بگیرد بنابراین اگری باقی مانده شاید خودش نخواسته جذب شود. نگوییم بخش قابل توجهی از این نیروها بالای دوسال سابقه تدریس دارند، این محال است.
چهاربند با بیـان اینکه تعدادی مربی پیش دبستانی داشتیم کـه به آموزش و پرورش بـه موجب ماده ۱۷ قانون حکم شد آنـها را تعیین تکلیف کند عنوان مـی‌کند: مجددا روی همان قانون مصوبه دادند کـه اینـها حتما استخدام شوند. مشکلی نیست، استخدام مـی کنیم، اما اینـها حتما بیـایند و در آزمون استخدامـی شرکت کنند؛ چرا از آزمون فرار مـی‌کنند؟ اینـها بر عدم شرکت درون آزمون اصراری دارند. درون حالیکه ما بـه ازای هر یکسال سابقه خدمت، یکسال بـه سن اضافه مـی کنیم و محدودیتی نداریم. بـه ازای هر یکسال تجربه، ۵ امتیـاز اضافه مـی کنیم. این نیروها بیـایند و در آزمون شرکت کنند و از این امتیـازات طبق همـین قاعده بهره مند شوند.
علی باقرزاده، رییس سازمان نـهضت سوادآموزی نیز درون باره این قانون بـه ایسنا مـی‌گوید: فعلا یک فوریت “ماده ۱۷ مکرر” تصویب شده هست و متن پیشنـهادی، ابتدا درون کمـیسیون آموزش و تحقیقات و پس از طی روال قانونی درون صحن علنی طرح خواهد شد. که تا کنون جلسات متعددی به منظور توافق برگزار شده و قرار هست هفته آتی نـهایی شود اما هنوز مشخص نیست چه تصمـیمـی درون این خصوص اتخاذ مـی‌شود.
وی درباره مشمولان “ماده ۱۷ مکرر ” مـی‌گوید: مجموع تمام نیروهای شاغل درون فاصله ۸۷ که تا ۹۵ ، ۱۳۲ هزار  و از سال ۸۷ که تا ۹۱، ۶۰ هزار نفر است.  البته با تعریفی کـه از آموزش دهنده تجمـیعی درون جلسات مشترک بـه دست آمده است  افرادی کـه در سال حداقل ۵ نفر سواد آموز داشتند و مدرک لیسانس و بالاتر دارند حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ هستند کـه در صورت تصویب نـهایی این قانون مشمول استخدام خواهند شد.
به گزارش ایسنا،  هرچند بـه اذعان صاحبنظران ورود افراد بدون برخورداری از صلاحیت‌های علمـی و حرفه‌ای لازم بـه کلاس‌های درس آسیب‌های جبران ناپذیری بـه پیکره نظام تعلیم و تربیت وارد مـی‌کند اما درون حال حاضر با طرح های اخیر مجلس،  سرنوشت بیش از ۳۰ هزار نیروی آموزش دهنده نـهضت سوادآموزی و ۲۰ هزار نیرش دبستانی بـه تصمـیم نـهایی مجلس درون این باره بستگی دارد و باید منتظر ماند و دید کـه آیـا مجلس شورای اسلامـی عل رغم مخالفت آموزش و پرورش مبنی بر افزایش توقعات از این وزارتخانـه و لزوم برگزاری آزمون استخدامـی به منظور همـه داوطلبان با استخدام قطعی و بدون آزمون  ـ مشمولان ماده ۱۷ مکرر تعیین تکلیف مربیـان پیش دبستانی و آموزش دهندگان نـهضت سوادآموزی کـه به صورت حق التدریس جذب مدارس شده بودند ـ موافقت مـی‌کند یـا شروطی را به منظور آن قرار خواهد داد؟.

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام مربیـان حق التدریس اینجا کلیک نمایید




[استخدام بدون آزمون حق‌التدریسی‌ها درون گیرودار مجلس و آموزش ... سرنوشت استخدام آموزش دهنده های نهضت]

نویسنده و منبع: پشتیبان یک | تاریخ انتشار: Tue, 17 Jul 2018 22:32:00 +0000